Valberedningens förslag till Växjöortens Fältrittklubbs årsmöte 2024

Valberedningen har varit oenig i sitt beslut

Karin Ingwald, nyval 1 år

Ordinarie ledamöter
Andreas Eidevåg, nyval 2 år
Hanna Andersson, nyval 2 år
Alexandra Forsman, nyval 2 år

Kvarstående ledamöter 1 år kvar på sitt mandat
Fredrika Hallberg-Ehrner
Andreas Ejderland
Fredrik Sager

Suppleanter
Karolina Fröberg, nyval 1 år
Pia Rönn Johansson, nyval 1 år

Revisorer
Alexander A. Jönsson, omval 1 år
Jessica Erixon, nyval 1 år

Revisorsuppleant
Andreas Evekull, nyval 1 år

Övriga personer som föreslagits till valberedningen och tackat ja till att kandidera, men ej ingår i valberedningens förslag:
Karin Klevegård, Tobias Jönberg

Presentationer av kandidaterna

Karin Ingvald
57 år. Föreningsmänniska. Tonåren på Växjö RK. Aktiv i brukshundsklubben (instruktör och tävlingssekreterare).
Rider lektion, dottern har tävlat både ponny och häst. Har en häst uppstallad i Norra stallet i Bergunda samt ett ponnyföl. Engagerad i tävlingskommittén som sjukvårdare men kan även rycka in på andra poster.
Arbetar som avdelningschef på Dialysenheten CLV och har en lång erfarenhet som det. Gått flera ledarutbildningar via jobbet. Tycker att teamarbete är oerhört roligt och utvecklande.  Karins ledarfilosofi är i anda med Hageskogs. (Läs mer om Hageskogs
här)
Vision för föreningen om jag blir ordförande:
”Genom min erfarenhet av att leda och få ihop arbetsgrupper tror jag att jag kan vara till hjälp nu när föreningen växer och få ihop laget så vi spelar mot samma mål. Använda allas kompetens där den bäst behövs. Vi behöver ha hela föreningen med
oss nu när vi är i en utvecklingsfas”

Andreas Eidevåg
48 år. Bor i Hovmantorp med familjen, båda döttrarna rider hos VFK sedan 10 år. 10 års erfarenhet från olika styrelse uppdrag, suttit i styrelsen för Socialdemokraterna i Lessebo Kommun både som ledamot och ordförande. Brinner för föreningslivet – allt från ridskola till tävling och även kommunikationen inom föreningen.
Vet hur det fungerar i kommun och den politiska världen. Har ett bra kontaktnät utanför föreningen.
”Skulle jag komma med i styrelsen så är min vision med mitt arbete att driva föreningen framåt och inte titta bakåt. Det som varit har varit. Vad kan man ta med sig och ta lärdom av från den resan som varit. Hästsporten är otroligt viktig i Växjö med omnejd. Det arbete som jag tycker ska göras nu är att arbeta för att stärka föreningen och den verksamhet som finns för
det är ändå grunden till att föreningen ska kunna leva vidare och hur man kan knyta ihop det med fortsättning med bygget av anläggningen.”

Hanna Andersson
45 år. Varit aktiv ryttare i ca 37 år, tävlat dressyr tidigare men rider numer mest för glädjes skull. Varit medlem i VFK och haft häst i Stenstallet nära VFK i 13 år. Sedan ca 5 år tillbaka suttit i VFKs dressyrsektion och arbetat ideellt med allt kring och under VFKs dressyrtävlingar.
Äger nu en C-ponny och rider själv en kompis storhäst. Engagerad ponnymamma som envist vägrar att enbart bli ponnymamma. Hoppning är dotterns intresse, det är en helt ny värld. Tidigare medlem i Ronneby Ryttarförening, bland annat suttit i styrelsen inför byggnationen av Ronneby Horsecenter. Har även suttit i styrelsen i lokal hyresgästförening, hade där posten som vice ordförande.
Är vårdlärare och träffar ungdomar dagligen, har alltid arbetat i vården och därmed med människor – främst inom psykiatrin.
”Min vision för VFK är att ha en klubb som är välkomnande, där man vill kunna möta ryttare på olika nivåer, alltså såväl tävlingsryttare men lika viktigt att nybörjaren känner sig trygg och välkomnad. Även viktigt för mig är att vår
fantastiska personal mår väl och trivs i sitt arbete.
Vår klubb har definitivt framtiden för sig och en mångfald av erfarenheter gör klubben starkare. Jag hoppas vi kan få fram en positiv bild av VFK framöver, visa vilka fantastiskt duktiga idrottspersoner vi alla är och kunna fokusera framåt!”

Alexandra Forsman
39 år, socionom och jobbar nu som enhetschef inom socialtjänsten. Har tidigare suttit i styrelsen för två olika bostadsrättsföreningar och i VIM, ett föräldrakooperativ med tre förskolor – där varit vice ordförande men större delen varit personalansvarig.
Har en dotter som går på ridskolan och har själv ridit lektioner (paus nu på grund av att ha opererat foten) Red hela uppväxten och hade ponny upp till 18 års ålder. Tävlade i hoppning och tycker fortfarande hoppning är roligast.
Min  vision? ☺️”Det jag skulle säga är viktigt för mig är att vi ska ha en fungerande styrelse i föreningen som tar till vara på de olika intressena som finns i en så stor klubb. Sedan brinner jag extra för barn- och ungdomsverksamheten och allt positivt
som stall-livet gör”

Carolina Fröberg
47 år. Uppvuxen på landet. Bor idag på en liten “hästgård” i Torpa söder om Växjö. Har tre egna hästar/ponnyer samt ett litet inackorderingsstall. Gillar att träna och utbilda sig själv o sina hästar på en hobbynivå.  Utbildad marknadsekonom och lärare. Jobbar idag som lärare i ekonomiämnena på Procivitas i Växjö, har tidigare arbetat som lågstadielärare och dessförinnan som
marknadsförare. Utbildning/utveckling överlag ligger Lina varmt om hjärtat. Har varit med i styrelser innan och har även varit med och startat en ny ryttarförening. Har “hängt” på VFK till och från de senaste 25 åren, nu med dotter på ridskolan och själv på träningar och Pay n jump/öppna banor.
Min vision: ”Jag brinner för att utveckla utbildning/tränings- och tävlingsverksamheten. Hur kan man driva anläggningen så att det blir en plats för alla som gillar hästar oavsett nivå och ambition.”

Pia Rönn Johansson
44 år Sysslar själv främst med brukshäst/kallblod. Dottern tränar och tävlar både dressyr & hoppning för VFK med sin ponny, en fjordhäst, som står uppstallad ett par km från Bergunda. Utbildad ekonom och har tidigare arbetat med ekonomi, tillsyn och myndighetsutövning inom olika organisationer, bl a länsstyrelsen. Även haft kommunala uppdrag, men de har upphört. Just nu student, med 1 år kvar på polisutbildning.
Har erfarenhet av styrelsearbete och revision i ideella föreningar/ridklubbar, (bland annat i Växjö ridklubb och Blekinge Kronoberg Fjordhästförening) och tänker att det är kunskaper som kan vara till nytta för VFK.
”Brinner för ridskoleverksamheten, men också att utveckla samarbetet mellan ridskola/tävling – att det ska bli lättare att ta steget från ridskola till att börja tävla.”