Ordföraren Tobias Jönberg informerar

Jag vill berätta bakgrunden till varför vi står där vi gör idag

2017 gjorde kultur/fritid en stor granskning av alla ridklubbarna i kommunen. Det konstaterades att
det saknades minst 47 miljoner för att rusta upp våra anläggningar till säkra idrottsanläggningar och
arbetsplatser för personal, barn och ungdomar med tillgång till duschar, omklädningsrum mm och en
hästhållning av hög klass.
Jag tillsammans med några medlemmar kontaktade föreningarna på Arenastaden för att lära av hur
de lyckats få till sina anläggningar. Främst inspirerades vi av IFK Växjö och Öster. Föreningen beslutade
då att utifrån kunskap från Arenastaden bilda ett av föreningen helägt bolag Växjö Hästsportcenter
AB.

Efter en omfattande genomgång med leverantörer, arkitekter och andra experter föreslog VHC en
nybyggnation av en ridanläggning. De förutsättningar som presenterades var liknande de för
arenorna i Arena staden, vilket innebar att för att kunna driva anläggningen effektivt krävdes ett drift-
och nyttjanderättsavtal som uppgick till cirka 7-9% av byggkostnaden.
2018 beviljade kommunstyrelsen ett lånelöfte på 55 miljoner kronor för vårt projekt. Tyvärr visade
det sig att de inte var villiga att bevilja några driftbidrag, vilket innebar att vi inte kunde få tillgång till
de lån vi behövde för att genomföra projektet. I mina ögon sa man här nej till tjejidrott och framförallt
ridsport!

Under 2020 initierade vi åter kontakt med kommunen för att diskutera projektet. Efter en dialog
föreslog kommunen att vi skulle genomföra byggnationen i etapper för att nå vårt mål senare. Efter
noggrant övervägande enades vi om att bygga ett ridskolestall med kontor samt ett ridhus med
tillhörande kontorslokal, dusch och toaletter. Kommunen gick med på att låna ut 18 miljoner kronor
med ett årligt driftbidrag på 300 000 kronor. Med detta upplägg var både föreningen och bolaget
tvungna att snabbt komma igång med verksamheten för att säkra intäkter till drift. Med det här
upplägget blir VFK den första föreningen i kommunen som tvingas klara av att finansiera räntor och
amorteringar med egna medel utan stora driftbidrag eller nyttjanderätter.

VHC begärde in offerter för det planerade bygget och den mest förmånliga offerten vi fick in låg på
25 miljoner kronor, exklusive markarbeten. Totalt skulle projektet kosta cirka 27 miljoner kronor. Trots
att kommunen har diskuterat satsningar på ridsporten under de senaste 10 åren har jag upplevt att
de inte har varit villiga att skapa de nödvändiga förutsättningarna. Det finns dokumenterade
utredningar från så tidigt som 2009 som visar på behovet av investeringar inom ridsporten, men trots
detta har det varit svårt att få till stånd konkreta åtgärder.

Hade vi i VHC inte varit så drivna av att lyfta tjejidrotten och ridsporten till en nivå som är något
jämförbar med andra idrotter så hade vilken normal person som helst lagt ner där!
Vi presenterade ett förslag där vi lägger ner ideellt arbete i projekt, arbetsledning och där inga påslag
eller arvode skulle tas ut. För att lyckas med detta var vi tvungna att använda våra egna bolag och
andra leverantörer för att ge så mycket sponsring som möjligt. Detta upplägg har vi varit helt öppna
mot kommunen med.

2021 drog arbetet igång och så även kriget i Ukraina som ledde till väldigt stora prisökningar på bygg
och råvarumaterial. Kommunen satte även begränsningar i markarbetet då PFAS hade hittats i
närområdet. Den första kalkylen sprack nästan innan projektet hade påbörjats.
Projektet har drabbats av detta som nämns ovan men även att det har blivit lite fel kalkylerat.
Drivkraften för att göra något för ridsporten har alltid funnits med och att det är viktigt att det blir
färdigt så att VFK och VHC ska kunna bli självförsörjande med små bidrag. Utan det nya lilla ridhuset
och tävlingsstallet fanns det ingen möjlighet för arenan att bära sig själv! Tävlingar är det snabbaste
sättet för oss att dra in pengar.

Vi har sedan augusti förra året försökt få till ett möte med kommunen då vi märkte att budgeten inte
skulle hålla, dock utan framgång.

Kommunen är fullt medveten om den pågående byggprocessen, och alla delar av projektet har
erhållit bygglov. Dessutom har kommunen genomfört besiktningar av byggnaderna vid flera tillfällen.
Det är viktigt att notera att både jag och Lars Nilsson innehar flera poster, vilket kanske kan uppfattas
som ovanligt. Vid bildandet av bolaget erbjöds flera personer möjligheten att engagera sig och ta
plats i styrelsen, men samtliga tackade nej. Frågan om deltagande har även förts upp vid
medlemsmöten, men ingen har visat intresse. Vi har kontinuerligt efterfrågat engagemang från andra,
men det verkar som att få är villiga att investera den tid som krävs för ideellt arbete.

Det är sant att användningen av våra egna bolag för att stödja projektet har gett upphov till
spekulationer, något som vi var fullt medvetna om från början. Men alternativet hade varit att avstå
från att bygga någon anläggning över huvud taget, vilket i sin tur hade inneburit att det inte hade
gjorts någon satsning på ridsporten i den här kommunen.

Kommunens revisorer har tillsammans med våra revisorer från Luminor under ungefär en veckas tid
noggrant granskat samtliga våra bolag som varit involverade i projektet. Resultatet av granskningen
visar att det inte har påträffats några oegentligheter. En fråga som vi fick under granskningen var om
vi inte planerade att tjäna några pengar på detta. Svaret är nej, vårt syfte med bygget är att främja
och stödja ridsporten.

Situationen gör ont i VFK hjärtat och extra ont då de prioriterar bort tjejidrott och ridsporten än en
gång. Jag hoppas att vi kan gå stärkta ur detta och inte låta politiken bestämma vem/vilka som ska få
sitta i en ideell förenings styrelse.

Tobias Jönberg, Ordförande VFK

 

Vi vill även påminna om att det fortfarande går att anmäla till informationsmötet tillsammans med
kommunen den 15/2 kl:18.00. Maila anmälan till styrelse@vaxjoortensfaltrittklubb.se
(anmälan är öppen till och med den 14/2 för att vi ska ha möjlighet att boka rätt storlek på lokalen)